“Corona Times in Europa” The State of the EU van psychiater Dirk De Wachter

Een "unusual suspect" geeft jaarlijks zijn of haar visie op de toekomst van Europa. Dit naar aanleiding van de Dag van Europa op 9 mei. Psychiater Dirk De Wachter geeft de State of the European Union 2020, met als titel "Corona Times in Europa". De State of the European Union is een co-organisatie van VLEVA, Europahuis Ryckevelde, Europa Direct Antwerpen en het Bureau van het Europees Parlement in België.

bron: Europa Direct Antwerpen

Omdat het Corona Times zijn in Europa, gaat de State dit jaar online door. Op 9 mei bekijk je vanaf 10:00 op deze pagina de video van de lezing van Dirk De Wachter. Deze blijft de dagen daarna ook nog zichtbaar. Heb je vragen? Op woensdag 13 mei volgt er een Live Q&A om 18:15. Een unieke kans om jouw vraag te stellen. Mis het niet!

Editie 2020 is een samenwerking van Europahuis Ryckevelde en VLEVA, de vaste partners, en dit jaar ook Europe Direct provincie Antwerpen en het Liaison Office van het Europees Parlement in België. Daarnaast steken ook de Steden Mechelen en Turnhout, en de gemeentes Balen, Putte, Malle en Brasschaat hun schouders onder deze editie. Studentenvereniging Europakring Antwerpen is ook van de partij.

De 'State of the Union' is de jaarlijkse toespraak van de president van de Verenigde Staten van Amerika tot de leden van het Amerikaanse Congres waarin hij de staat van het land overschouwt en zijn plannen en politieke doelstellingen voor het volgende jaar bekendmaakt.

Nog voor ook de voorzitter van de Europese Commissie besliste om jaarlijks in september een Europese 'State of the Union' uit te spreken, raakte Ryckevelde vzw door deze Amerikaanse traditie geïnspireerd voor een eigen 'State of the European Union'. Al gauw waren ook andere partners zoals het Vlaams-Europees Verbindingsagentschap (VLEVA) en het Vlaams Parlement (vorige edities) overtuigd om met dit jaarlijkse evenement de ‘Dag van Europa’ in de kijker te zetten in Vlaanderen.

Vorige sprekers waren onder andere Lieve Blancquaert (2019), Geert Hoste (2018), Kader Abdolah (2016), Jef Lambrechts (2015), Koen Lenaerts (2014), Gerard Mortier (2013), Jan Leyers (2012) en Geert Mak (2011). Bekijk hier het overzicht van eerdere edities van de State of the European Union. https://www.europahuis.be/nl/projecten/afgelopen-projecten/state-european-union-vorige-edities