Educatoren wisselen uit over de provincies heen!

30 november 2023 | Op 29 november vond de vierde editie van de interprovinciale contactdag plaats in het PIME (Provinciaal Instituut voor Milieu Educatie). Dit is een dag voor NME/EDO-medewerkers over de Vlaamse provincies heen.  NME/EDO staat voor natuur- en milieueducatie en educatie voor duurzame ontwikkeling. Alle provincies organiseren activiteiten voor scholen rond natuur, milieu, duurzaamheid, klimaat,...  Om vanuit de verschillende activiteiten en invalshoeken info uit te wisselen, wordt er sinds enkele jaren zo’n interprovinciale contactdag georganiseerd.

Voor deze herfsteditie was er geen specifiek overkoepelend thema, maar boden we een gevarieerd aanbod workshops aan vanuit de verschillende provincies. Niet alleen voor leerlingen zijn buiten leren en ervaringsgericht leren belangrijke aspecten van de activiteiten, ook de deelnemers trokken tijdens deze interprovinciale sessies voor het merendeel van deze herfstige dag naar buiten.

Ze onderzochten de biodiversiteit van bomen, hoe zonne-energie te gebruiken, hoe wijs omgaan met water en nog veel meer! Ze wierpen een blik op de toekomst tijdens een visionaire toekomstwandeling en fietsten naar het gecontroleerd overstromingsgebied ‘Polder van Lier’ om klimaatadaptatie van dichtbij te bekijken.

Deze inspirerende dag werd afgesloten met heel wat nieuwe kennis en inspirerende ideeën voor toekomstige activiteiten! Ben je geïnteresseerd in het aanbod van de provincie Antwerpen, neem dan zeker eens een kijkje op deze website.