FilePdf

Europa strijkt neer in Oud-Turnhout

Interreg Vlaanderen-Nederland presenteert resultaten van grensoverschrijdende samenwerking en blikt vooruit op de toekomst met expo en workshops.

Europa strijkt neer in Oud-Turnhout

Op 19 september tonen organisaties uit Vlaanderen en Nederland de projecten die zij realiseerden binnen het Europese subsidieprogramma Interreg Vlaanderen-Nederland.  Als belangrijke partner in de uitvoering van dit programma, is het provinciebestuur trots op de knappe resultaten die hier worden gepresenteerd, met vaak flinke bijdragen vanuit onze regio.

Vlaams-Nederlandse samenwerking

Interreg Vlaanderen-Nederland subsidieert grensoverschrijdende projecten voor slimme, groene en inclusieve groei. Daardoor kunnen Vlaamse en Nederlandse partners samen uitdagingen aanpakken en nieuwe producten en diensten ontwikkelen in projecten die betrekking hebben op innovatie, energie, het milieu, de arbeidsmarkt, enzovoort.

Gedeputeerde voor Europese samenwerking Kathleen Helsen: “De meerwaarde van grensoverschrijdende samenwerking is enorm groot. Het project ‘Recupa’ is daar een goed voorbeeld van; daarbij wordt de hoeveelheid water die nodig is om aardbeien te kweken gereduceerd via hergebruik. De aardbeienkweek is een lokaal gebeuren, ongeveer 70% van de productie gebeurt in het grensgebied tussen Hoogstraten en Breda. Op die manier zorgt Interreg ervoor dat grote maatschappelijke uitdagingen zoals waterschaarste of de impact van land- en tuinbouw op het milieu in een economisch verantwoord perspectief kunnen worden aangepakt. Met een directe impact op het terrein, of misschien nog beter, door de spelers op het terrein.”

Antwerpse partners

Op de expo kan je nog tientallen andere slimme, groene en inclusieve innovaties uit het programma zien, beleven en zelfs proeven. Binnen het project ‘Skills navigator’ gaan 14 partners – waaronder Stad Antwerpen, Thomas More Mechelen-Antwerpen en Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen – bijvoorbeeld de uitdaging aan om de match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in de haven te verbeteren.

En hoe pak je een renovatie van een woning of een andere gebouw goed aan en hoe zorg je daarbij voor een lager energieverbruik? Het project ‘See2Do!’, waar het Provinciaal centrum voor Duurzaamheid en Innovatie Kamp C aan meewerkt, buigt zich over deze vragen. Dit doen ze door energieverlies zichtbaar te maken en via best practices de mogelijkheden tot een energetisch efficiënte renovatie
aan te tonen.

Jongeren ontdekken de toekomst

Er is duidelijk veel belangstelling voor Vlaams-Nederlandse samenwerking, het evenement was op korte tijd volzet. Onder de 700 deelnemers, zijn er ook een negentigtal jongeren. Interreg Vlaanderen-Nederland nodigde namelijk een Vlaamse en Nederlandse school uit om via interactieve opdrachten de mogelijkheden van grensoverschrijdende projecten te ontdekken. Voor Vlaanderen gaat het Sint-Pietersinstituut uit Turnhout deze uitdaging aan.

Bron: Provincie Antwerpen