Mondiaal onderzoek in de kijker!

13 september 2023 | De provincie Antwerpen reikt jaarlijks de Prijs voor Mondiaal Onderzoek uit.  Met deze prijs wil het provinciebestuur onderzoek rond mondiale thema’s stimuleren. “Bescherming van de menselijke gezondheid tegen klimaatverandering, verbetering van de gezondheidszorg o.a. inzake hiv, genderempowerment via geldoverdracht, groene energie, de Filipijnse Bangsamoro-overeenkomst, statusverwerving bij een klein ontwikkelingsland, beïnvloeding van klasmanagement door leerlingen en vrouwen in Congo” zijn de centrale thema’s van de winnende afstudeerprojecten voor 2023. Ontwikkelingsrelevantie, kwaliteit en originaliteit van het afstudeerproject vormen de voornaamste beoordelingscriteria.

Op woensdag 13 september volgde op de prijsuitreiking door gedeputeerde voor Mondiaal Beleid Luk Lemmens, in aanwezigheid van minister van Ontwikkelingssamenwerking Caroline Gennez en gouverneur Cathy Berx, de diploma-uitreiking van het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid van de Universiteit Antwerpen en de feestelijke opening van het nieuwe academiejaar door Herman Van Goethem, rector van de Universiteit van Antwerpen.

Eerste gedeputeerde Luk Lemmens van Mondiaal Beleid, reikte de prijzen uit: “We willen studenten prikkelen en laten nadenken over mondiale thema’s, wat relevant is gezien de globalisering. Om dit te stimuleren reiken we jaarlijks de provinciale Prijs voor Mondiaal Onderzoek uit. De Universiteit Antwerpen, met als onderdeel het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid, het Instituut voor Tropische Geneeskunde en de hogescholen Karel de Grote en Thomas More zijn hiervoor de ideale partners. De unieke expertise van deze onderwijs- en onderzoeksinstellingen reikt tot ver buiten provincie Antwerpen. Als provinciebestuur benadrukken we dan ook het belang van deze samenwerking.”

Prijs voor Mondiaal Onderzoek ondersteunt SDG’s

De Prijs voor Mondiaal Onderzoek past in het beleid van de provincie Antwerpen dat de Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) een rode draad laat vormen bij beleidsbeslissingen.

Duurzaamheid is een kernwaarde in het bestuursakkoord, de organisatie, dagelijkse werking en beslissingen van het Antwerpse provinciebestuur. Met de Prijs voor Mondiaal Onderzoek wordt direct ingezet op de SDG 4: kwaliteitsonderwijs.

“Het is belangrijk dat de provincie Antwerpen deze prijs jaarlijks organiseert in het kader van hun steun aan de SDG's. Want we stellen we vast dat de wereld tekortschiet om de meeste doelen tegen 2030 te halen. Deze Prijs toont aan hoe je met een unieke samenwerking tussen verschillende onderzoeks- en onderwijsinstellingen een concrete bijdrage kunt leveren aan de realisatie van de SDG’s. Daar kan iedereen trots op zijn”, besluit minister van Ontwikkelingssamenwerking en Grootstedenbeleid Caroline Gennez.

Liefst 10 studenten werden gelauwerd

4 vanuit het Instituut voor Tropische Geneeskunde:

• Hashim Ulrich Hounkpatin, voor het afstudeerproject ‘How are health systems in Sub-Saharan Africa adapting to protect human health from climate change threats?
  • Blessing Chidinma Umeigbo, voor het afstudeerproject ‘Impact of a Quality Improvement Intervention on Viral Load Suppression Amongst Children and Adolescents Living with HIV in Adamawa State.’
  • Angelique Jacobs, voor het afstudeerproject ‘Investigating rodents and environmental samples as possible sources of Leptospira infections in the Mnisi communal area, Bushbuckridge, South Africa.
  • Kehinde Sharafadeen Okunade, voor het afstudeerproject ‘Development of Antepartum Risk Prediction Model for Postpartum Haemorrhage in Lagos, Nigeria. (Predict-PPH study).’

3 vanuit het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid (IOB-UAntwerpen):

• Martha Mutua, voor het afstudeerproject ‘Examining the sustainable effects of cash transfers on gender dynamics, empowerment, and resilience: evidence from rural Uganda.’
  • Abdulwahid Panganting, voor het afstudeerproject ‘A move forward or a step backward? Challenges in implementing the 2014 Comprehensive Agreement on the Bangsamoro in the Philippines.’
  • Hannah Downes, voor het afstudeerproject ‘Energise Cameroon’: A new avenue for green remittances?  The migration-development nexus in practice: A Stakeholder Analysis.’

1 vanuit de Universiteit Antwerpen:

• Colin Van Belleghem, voor het afstudeerproject ‘Statusverwerving bij een klein ontwikkelingsland.’

1 vanuit de Karel de Grote Hogeschool:

• Lennart Jacobs, voor het afstudeerproject ‘How can I give students responsibilities in completing tasks to influence classroom management?’

1 vanuit Thomas More Hogeschool:

• Marlies Geyskens, voor het afstudeerproject ‘Women of Congo.’