FilePdf

VVP verhuist - vanaf 1/02 in Gare Maritime

1 februari 2022 | De VVP heeft een gloednieuwe locatie! Vanaf 1 februari 2022 zijn de VVP en POV-hoofdkwartieren gehuisvest in Gare Maritime, het voormalige goederenstation op het terrein van Tour & Taxis. Het nieuwe adres is: Picardstraat 7, bus 100, 1000 Brussel. Het oude kantoor op de Boudewijnlaan zal niet meer gebruikt worden. Dit werd verkocht aan VSOA, dat eerder al beschikte over een aantal verdiepingen in het gebouw. Op de nieuwe werkplek zal er meer ingezet worden op hybride werken, maar blijft tegelijk de mogelijkheid bestaan om fysiek te vergaderen.

Gare Maritime is makkelijk bereikbaar vanaf het station Brussel-Noord via de gratis shuttle service van Tour & Taxis tussen het station en de site. Ongeveer elke 5 minuten vertrekt er een shuttlebus aan het Noordstation (halte: bij buitenkomst via hoofdingang aan linkerzijde) en aan de halte aan de hoofdingang van Tour & Taxis. Voor meer info in verband met de bereikbaarheid, klik hier.

Je kan ons vinden in de kantoorruimten van Spaces op de derde verdieping, lokaal 301. Als je het gebouw binnenkomt langs de zijde van de Picardstraat, vind je spaces aan je rechterzijde (zie ook onderstaand plan).

Beelden van de verhuis

Enkele foto’s tonen hoe het voormalig kantoor in de Boudewijnlaan eruit ziet nadat alle meubels werden weggehaald:

Ondertussen hebben de VVP medewerkers zich geïnstalleerd op hun nieuwe locatie:

Verschillende locaties doorheen VVP-geschiedenis

Deze VVP-verhuis was echter niet de eerste. In de lange geschiedenis van de VVP veranderde het hoofdkwartier al vaker van locatie. We maken graag van de gelegenheid gebruik om een blik te werpen in het verleden.

Fase 1: Eikstraat

Toen de “Vereniging van Belgische Provincies” (VBP) werd opgericht, werd deze organisatie gehuisvest in enkele lokalen van het provinciehuis van Brabant, gesitueerd in de Eikstraat te Brussel. Vanuit de Vlaamse provincies werden er 3 personeelsleden ter beschikking gesteld.

Dit 18e-eeuws Hôtel de Limminghe werd in 1823 in gebruik genomen als provinciehuis van Zuid-Brabant. Ook na de oprichting van België werd het gebruikt voor de centrale en later provinciale administratie. Tegenwoordig is dit gebouw onderdeel van het Brussels Parlement.

Fase 2: Koloniënstraat

Omwille van de regionalisering van het land werd ook de Vereniging van Belgische Provincies geregionaliseerd in enerzijds APW (Association des Provinces Wallones) en in anderzijds VVP (Vlaamse Vereniging van Provincies).

In het begin deelden VVP en APW hetzelfde dak (de provincie Brabant was immers nog niet gesplitst) in de Koloniënstraat 18/24. Ondertussen werd ook de voorloper van het POV (Provinciaal Onderwijs Vlaanderen) opgericht nl. de Cel voor het Provinciaal Onderwijs (CVPO). Deze provinciale onderwijscel werd op haar beurt ook gehuisvest in de Koloniënstraat.

Fase 3: Albertinaplein

Omwille van enerzijds de federalisering van het land en anderzijds de uitbreiding van zowel de VVP-staf als van POV, keek men reeds na enkele maanden uit naar een meer aangepaste infrastructuur. Op korte termijn werd er dus opnieuw verhuisd … ditmaal richting centrum van Brussel, nl. het Albertinaplein, vlak bij de Kunstberg, het Warandapark en het Centraal Station.

Zie foto, middenbeuk gebouw, 2de en 3de verdieping.

Fase 4: Boudewijnlaan 20

In 2007 besliste de RvB van VVP en POV om geen infrastructuur meer te huren, maar zelf vijf verdiepingen aan te kopen op de Boudewijnlaan 20. Zowel VVP als POV kregen 2 verdiepingen ter beschikking. De achtste verdieping werd gebruikt als gemeenschappelijke vergaderruimte.

In 2021 namen VVP en POV afscheid van de Boudewijnlaan, in functie van de verhuis naar een locatie die meer gericht is op hybride werken.

VVP kantoor in de Boudewijnlaan

Fase 5: Gare Maritime

Vanaf 1 februari 2022 zijn de secretariaten van VVP en POV gehuisvest in het voormalige goederenstation Gare Maritime. De transformatie van het historische station gebeurde volgens een ontwerp van het Nederlandse architectenbureau Neutelings-Riedijk en werd bekroond met verschillende architecturale prijzen. Ooit het grootste goederenstation van Europa, vandaag een modern overdekt winkelcentrum met kantoorruimten en indrukwekkende lichtinval. Het karaktervolle complex, dat ook wel wordt omschreven als ‘een overdekte stad waar het nooit regent’, is bovendien een sterk staaltje duurzaamheid.

Meer info over Gare Maritime lees je op de website van Tour & Taxis.