Vertaalapp

Met de FACT-app wordt communiceren op de werf een stuk makkelijker. In de bouwsector zijn heel wat anderstaligen actief. De app vertaalt tussen elf talen en bevat ook beeldmateriaal en audio. Bij technische woorden is er een korte uitleg voorzien in klare taal. Zowel voor cursisten, werknemers als bedrijven in de sector is deze app dan ook een handige tool.

FACT voor de bouwsector

FACT bestond al voor de land- en tuinbouw, de metaalindustrie, de schoonmaak, de horeca en de verpakkingssector. Nu is de vertaalapp uitgebreid met het beeldwoordenboek voor de bouwsector. Constructiv, sectorfonds voor de bouw, werkte hier actief aan mee. FACT is een grote hulp bij communicatie met anderstalige medewerkers. Ook analfabete cursisten vinden het een handig leerinstrument dankzij het gebruik van beelden en audio en de mogelijkheid om te oefenen.

De module ‘bouw’ bevat 365 zorgvuldig geselecteerde termen die in 6 reeksen werden onderverdeeld: ‘handelingen’, ‘materialen’, ‘gereedschap’, ‘machines’, ‘begrippen’ en ‘in en rond het huis’. De basiswoordenschat werd uitgebreid met heel wat nieuwe woorden en een nieuwe reeks ‘rekentaal’ van 135 termen.

Later dit jaar zal er ook nog een woordenboek voor de zorgsector en de houtsector online worden gezet.

FACT is gratis te downloaden via Play Store of App Store en bevat geen advertenties. De tool is offline bruikbaar. De app werd intussen al bijna 50.000 keer gedownload.

Project met vele partners

De app is een initiatief van de Provincie West-Vlaanderen en werd ontwikkeld als onderdeel van het Interreg V Frankrijk-Wallonië-Vlaanderenproject AB Réfugiés-Emploi, in samenwerking met de volgende partners: VDAB, POM West-Vlaanderen, Le FOREM, Mission Locale du Douaisis, Entreprendre Ensemble, Rode Kruis Vlaanderen, Fedasil, Ligo – Centrum voor Basiseducatie Midden- en Zuid-West-Vlaanderen, Travi, Refu Interim, Ifapme, Edu+, Boerenbond, MTECH+, Vorm DC, Makkie, Alimento, HorecaForma en Constructiv.

Met de steun van de Provincie West-Vlaanderen, VDAB, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de Waalse Regio.